Tuesday, June 13, 2006

mandi wajib



Untuk melakukan mandi wajib yg betul,ssorg itu tidak boleh melakukannya
dengan hanya mandi secara berdiri atau duduk mencangkung shj. Sebalikny,
ia mesti dilakukan dlm kedua2 keadaan bg mbolehkan ssorg itu meratakan
air keseluruh anggota badannya yg zahir.

Penolong Pengarah Bahgian Dakwah, Jabatan Keamjuan Islam MAlaysia
(JAKIM), Uztaz Hj MAt Jais Kamos, 49, menegaskan, bagaimanapaun,
berdasarkan pengalamannya sebagai bekas kadi di pejabat agama islam
gombak timur dan penceramah, didapati byk umat islam yg tidak mengetahui
perkara ini. "Akibatnya, mandi majibnya menjadi tidak sah kerana tidak
memenuhi salah satu rukun mandi wajib iaitu meratakan air keseluruh
anggota badan yg zahir. Apabila mandi wajib tidak sah, ibadat yg
dilakukan oleh ssorg itu juga turut tidak sah. Itu lah akibatny jika
tidak melakukan mandi wajib dengan betul," tegas beliau ketika ditemui
di rumahny di taman sri keramat kuala Lumpur.

Mandi wajib yg juga sebagai mandi junub atau janabah tidak boleh
dipandang ringan oleh umat islam. Setiap org yg mlakukanny mestilah
mengetahui dan memenuhi rukun2nya. Jika tidak mandi wajib ssorg itu
tidak akan sah.

Rukun mandi wajib ada 3. Pertama, niat. Kedua, menghilangkan najis di
badan. Ketiga,meratakan air keseluruh anggota badan yg zahir.

"Niat mandi wajib: "Shj aku mengangkat hasar besar kerana
Allah Taala."
Atau

" Shj aku mandi wajib kerana Allah Taala."

Niat itu di dlm hati dan ia hendaklah disertakan ketika air sampai ke
mana2 bhgn anggota badan.

"Bagi ppuan yg habis haid, niat mandi wajib ialah: " Shj aku menggangkat
hadas haid kerana Allah Taala." Manakala bagi ppuan yg habis nifas, niat
mandi wajibnya ialah: " Shj aku mengangkat hadas nifas kerana Allah
Taala".

Niat itu jika dilambatkan atau ketika ssorg itu memulakannya slps dia
tlh mbasuh salah 1 anggota badannya akan menjadikan mandi wajibny tidak
sah. Oleh itu dia mestilah mmulakan kembali niatnya ketika dia mula
menyampaikan air keseluruh anggota badannya. Sekiranya dia berniat
sebelum air sampai ke badan, niat itu juga tidak sah. Oleh itu mandi
wajibnya tidak sah." Jelasnya lagi.

Mengenai rukun mandi wajib yg ke2, iaitu menghilangkan najis yg ada pd
badan, menurut uztaz hj mat jais, menurut imam nawawi, jika kita ada
najis dibadan, najis itu blh dibasuh serentak dgn mandi wajib. Ertiny
mbasuh najis dgn mandi itu boleh disekalikan.

"Sementara rukun mandi wajib yg ke3, iaitu meratakan air keseluruh
anggota badan yg zahir, meliputi kulit, rambut dan bulu yg ada di badan,
sama ada bulu2 yg jarang atau lebat. "jika rambut ssorg itu ditocang
atau disanggul,sekirany tak sampai air ke dalamny, tocang atau sanggul
itu wajib la dibuka. Bulu2 dlm lubang hidung pula, tidak wajib dibasuh
kerana dianggap batin. Ttp sekiranya, bulu2 di dlm hidung itu
bernajis,ia wajibla dibasuh.

"Mengenai kuku pula, jika di dlm kuku ada kotoran yg blh mhalang sampai
air ke badan khususny di bhgn bwh kuku, kotoran itu wajiblah dibuang.
Mbuang kotoran di dlm kuku itu pula boleh dilakukan ketika sedang mandi.

"Tentang rambut yg diwarnakan pula selain inai, ini lah yg merumitnya.
Sbnrny jika rambut ssorg itu diwarnakan dgn pewarna slain inai,mandi
wajib ssorg itu tidak sah.

"Oleh itu, ssorg yg mwarnakan rambutnya dgn pewarna slain inai, jika dia
hendak mandi wajib, dia mestilah mbuang pewarna pd rambutnya tlebih
dahulu. Tp untuk mbuang pewarna itu pula bagaimana?..ini lah yg
rumitnya. Sedangkan pwarna pd rambut itu sbnrny tidak blh dibuang begitu
mudah.

"Yang menyebabkan mandi wajib org yg menggunakan pwrna pd rambutny tidak
sah kerana pwarna itu akan menyalut rambutnya yg menghalang air sampai
ke rambut. Ini bbeza dgn inai. Inai sbnrnya akan meresap ke rambut, ttp
pwarna pula akan menyalut rambut menyebabkan air thalang ke rambut."

"tp dlm hal ini, jgn pula ada yg slh phm. Sbnrny pwarna itu jika
dikeluarkan sijil halal oleh JAKIM sekiranya pwarna itu tidak bernajis,
bukan lah bmaksud menjadi tidak sah?.. Dalam hal ini, sukalah sy
menyatakan bhw sembahyang dan mandi wajib itu berbeza. Jadi, mestilah
dipandang dari sudut
yg berbeza.

"Dalam hal ini juga, sukalah saya menyatakan, huraian mengenai rukun
mandi wajib seperti yg telah sy nyatakan ini adalah merupakan perbezaan
sah atau tidak mandi wajib. Jadi, ia perlulah diberikan perhatian yg
serius orlh umat islam.

Mengenai sbb2 ssorg itu wajib mandi wajib pula, uztz hj mat jais
menegaskan, ssb2 nya tdiri drp 6 sbb. 3 sbb mlibatkan lelaki dan ppuan
iaitu kerana bersetubuh wpun tidak kuar air mani, keluar air mani dan
mati. Manakala 3 sbb lagi hny mlibatkan kaum ppuan shj,iaitu keluar
darah haid, nifas dan mlahirkan anak(wiladah).

"Mandi wajib boleh dilakukan dimana2 dgn menggunakan air mutlak sama ada
air telaga, air paip, sungai laut dan tasik.

"Bagi pasangan suami isteri yg bersetubuh pula,mereka tidak semestiny
mandi slps bsetubuh, ttp diwajibkan mandi ketika ingin beribadat.
Selepas bsetubuh pula, jika ia dilakukan pd waktu mlm, jika tidak mahu
mandi wajib, seelok2nya ambillah wuduk sebelum tidur itu adalah sunat,
manakala tidak bwuduk sblm tidur adalah makhruh."
Untuk melakukan mandi wajib yg betul,ssorg itu tidak boleh melakukannya
dengan hanya mandi secara berdiri atau duduk mencangkung shj. Sebalikny,
ia mesti dilakukan dlm kedua2 keadaan bg mbolehkan ssorg itu meratakan
air keseluruh anggota badannya yg zahir.

Penolong Pengarah Bahgian Dakwah, Jabatan Keamjuan Islam MAlaysia
(JAKIM), Uztaz Hj MAt Jais Kamos, 49, menegaskan, bagaimanapaun,
berdasarkan pengalamannya sebagai bekas kadi di pejabat agama islam
gombak timur dan penceramah, didapati byk umat islam yg tidak mengetahui
perkara ini. "Akibatnya, mandi majibnya menjadi tidak sah kerana tidak
memenuhi salah satu rukun mandi wajib iaitu meratakan air keseluruh
anggota badan yg zahir. Apabila mandi wajib tidak sah, ibadat yg
dilakukan oleh ssorg itu juga turut tidak sah. Itu lah akibatny jika
tidak melakukan mandi wajib dengan betul," tegas beliau ketika ditemui
di rumahny di taman sri keramat kuala Lumpur.

Mandi wajib yg juga sebagai mandi junub atau janabah tidak boleh
dipandang ringan oleh umat islam. Setiap org yg mlakukanny mestilah
mengetahui dan memenuhi rukun2nya. Jika tidak mandi wajib ssorg itu
tidak akan sah.

Rukun mandi wajib ada 3. Pertama, niat. Kedua, menghilangkan najis di
badan. Ketiga,meratakan air keseluruh anggota badan yg zahir.

"Niat mandi wajib: "Shj aku mengangkat hasar besar kerana
Allah Taala."
Atau

" Shj aku mandi wajib kerana Allah Taala."

Niat itu di dlm hati dan ia hendaklah disertakan ketika air sampai ke
mana2 bhgn anggota badan.

"Bagi ppuan yg habis haid, niat mandi wajib ialah: " Shj aku menggangkat
hadas haid kerana Allah Taala." Manakala bagi ppuan yg habis nifas, niat
mandi wajibnya ialah: " Shj aku mengangkat hadas nifas kerana Allah
Taala".

Niat itu jika dilambatkan atau ketika ssorg itu memulakannya slps dia
tlh mbasuh salah 1 anggota badannya akan menjadikan mandi wajibny tidak
sah. Oleh itu dia mestilah mmulakan kembali niatnya ketika dia mula
menyampaikan air keseluruh anggota badannya. Sekiranya dia berniat
sebelum air sampai ke badan, niat itu juga tidak sah. Oleh itu mandi
wajibnya tidak sah." Jelasnya lagi.

Mengenai rukun mandi wajib yg ke2, iaitu menghilangkan najis yg ada pd
badan, menurut uztaz hj mat jais, menurut imam nawawi, jika kita ada
najis dibadan, najis itu blh dibasuh serentak dgn mandi wajib. Ertiny
mbasuh najis dgn mandi itu boleh disekalikan.

"Sementara rukun mandi wajib yg ke3, iaitu meratakan air keseluruh
anggota badan yg zahir, meliputi kulit, rambut dan bulu yg ada di badan,
sama ada bulu2 yg jarang atau lebat. "jika rambut ssorg itu ditocang
atau disanggul,sekirany tak sampai air ke dalamny, tocang atau sanggul
itu wajib la dibuka. Bulu2 dlm lubang hidung pula, tidak wajib dibasuh
kerana dianggap batin. Ttp sekiranya, bulu2 di dlm hidung itu
bernajis,ia wajibla dibasuh.

"Mengenai kuku pula, jika di dlm kuku ada kotoran yg blh mhalang sampai
air ke badan khususny di bhgn bwh kuku, kotoran itu wajiblah dibuang.
Mbuang kotoran di dlm kuku itu pula boleh dilakukan ketika sedang mandi.

"Tentang rambut yg diwarnakan pula selain inai, ini lah yg merumitnya.
Sbnrny jika rambut ssorg itu diwarnakan dgn pewarna slain inai,mandi
wajib ssorg itu tidak sah.

"Oleh itu, ssorg yg mwarnakan rambutnya dgn pewarna slain inai, jika dia
hendak mandi wajib, dia mestilah mbuang pewarna pd rambutnya tlebih
dahulu. Tp untuk mbuang pewarna itu pula bagaimana?..ini lah yg
rumitnya. Sedangkan pwarna pd rambut itu sbnrny tidak blh dibuang begitu
mudah.

"Yang menyebabkan mandi wajib org yg menggunakan pwrna pd rambutny tidak
sah kerana pwarna itu akan menyalut rambutnya yg menghalang air sampai
ke rambut. Ini bbeza dgn inai. Inai sbnrnya akan meresap ke rambut, ttp
pwarna pula akan menyalut rambut menyebabkan air thalang ke rambut."

"tp dlm hal ini, jgn pula ada yg slh phm. Sbnrny pwarna itu jika
dikeluarkan sijil halal oleh JAKIM sekiranya pwarna itu tidak bernajis,
bukan lah bmaksud menjadi tidak sah?.. Dalam hal ini, sukalah sy
menyatakan bhw sembahyang dan mandi wajib itu berbeza. Jadi, mestilah
dipandang dari sudut
yg berbeza.

"Dalam hal ini juga, sukalah saya menyatakan, huraian mengenai rukun
mandi wajib seperti yg telah sy nyatakan ini adalah merupakan perbezaan
sah atau tidak mandi wajib. Jadi, ia perlulah diberikan perhatian yg
serius orlh umat islam.

Mengenai sbb2 ssorg itu wajib mandi wajib pula, uztz hj mat jais
menegaskan, ssb2 nya tdiri drp 6 sbb. 3 sbb mlibatkan lelaki dan ppuan
iaitu kerana bersetubuh wpun tidak kuar air mani, keluar air mani dan
mati. Manakala 3 sbb lagi hny mlibatkan kaum ppuan shj,iaitu keluar
darah haid, nifas dan mlahirkan anak(wiladah).

"Mandi wajib boleh dilakukan dimana2 dgn menggunakan air mutlak sama ada
air telaga, air paip, sungai laut dan tasik.

"Bagi pasangan suami isteri yg bersetubuh pula,mereka tidak semestiny
mandi slps bsetubuh, ttp diwajibkan mandi ketika ingin beribadat.
Selepas bsetubuh pula, jika ia dilakukan pd waktu mlm, jika tidak mahu
mandi wajib, seelok2nya ambillah wuduk sebelum tidur itu adalah sunat,
manakala tidak bwuduk sblm tidur adalah makhruh."

No comments: